woensdag 19 december 2012

Beeezig

Bij een bezoek aan Quiltshop Leur kon ik het niet laten om dit patroon te kopen voor beelid Angela, die afgelopen maandag 50 was geworden, ik denk dat dit op het lijf van vele quilters is geschreven. Ik had het patroon zelf ook al, overgenomen van iemand die het al gemaakt had, maar als je het hele patroon koopt, zit de tekst gedrukt op witte stof er bij, en zeg nou zelf,

het is toch of je in de spiegel kijkt? Ze hadden daar nog meer patronen van, veel te erg! Maar goed, we moeten met z'n allen de economie toch draaiende houden, en alle kleine beetjes helpen. Angela kreeg dus ook nog een stoffenserie en een goed boek. Het feestje had ze zaterdagavond gegeven, dolle pret met discomuziek, veel dansen en lekker eten, heel even waanden we ons weer tiener.

Dinsdagochtend kreeg ik het in mijn hoofd en besloot de loeizware televisiekast uit elkaar te gaan halen; het grote gevaarte deed al ruim een jaar dienst als opbergplaats voor mijn naaimachines en quiltspul, maar met de grote schuifdeuren was hij verder heel onpraktisch.
 
Ik kantelde hem op zijn rug, en met de laatste 10 cm leek het me een slim idee om met een hand over te pakken, en hem bij de schuifdeur tegen te houden, zodat ik ook met mijn andere hand kon overpakken, vingerbesparende actie dus. Maar helaas schoot de deur uit de rails, en klapte de kast met een dreun op mijn middelste 3 vingers van linker hand, en dat deed zeer kan ik je zeggen, niet voor herhaling vatbaar. "Hoor wat klopt daar kinderen?": Mijn vingers.
Ze waren heel even heel plat, en toen begon het bloed weer te stromen, en was ik me heel bewust van dat ze er nog aan zaten. De rest van de dag voelden de topjes aan alsof ze verbrand waren, maar gelukkig bleven blauwe nagels uit, en dus kan ik ongeschonden aan het kerstdiner deelnemen, maar dan moet ik verder wel oppassen. Vandaag viel er een enveloppe met dit mooi lapje op de mat,
van Claasje, als troost voor mijn zere vingers; oh als ik dat had geweten, had ik mijn andere vingers er ook voor opgeofferd, zo mooi vind ik het! Wat een geinig lapje, en de kaart is ook schattig!

Dinsdagavond was alweer de laatste bee van het jaar, wat gaat de tijd hard, nog even en de dagen gaan weer langer worden :-) Het was donker in de polder op weg naar Heerle, we (Miranda, Diana en ik) genoten van en verbaasden ons over de kerstverlichting in de tuinen, over de top of heel subtiel, smaken verschillen. Het was een klein groepje bij Janny, maar het was er niet minder gezellig om, er werd weer een affe top geshowd door Lorene, die op haar beurt uitleg kreeg van Jeanne over handapplicatie.
Lorene appliqueert mbv kruissteekjes over de randen, gaat lekker snel en het ziet er leuk uit. Even was ik geïntrigeerd door de boezem van Lorene, ongegeneerd zat ik er naar te kijken, heb er zelfs een foto van gemaakt, ojee, maar gewoon vanwege de letters die er op stonden, zo leuk! Niet zelf gedaan, maar wel zelf gekocht :-)
De dames zitten op cursus bij Ilse de Beer, appliqueren volgens de Ted Storm methode (als ik me niet vergis), en Janny was al een heel eind, met steekjes zo klein, dat je volgens mij er wel een pilletje voor kan krijgen, gewoon om een beetje los te komen. Rechts van me zat Franka toch te zuchten, ze had uren gedaan over 1 blaadje voorbereiden en nou bleek hij in spiegelbeeld te zijn. Mijn opmerking "dan laat je het toch zo, gewoon in spiegelbeeld er op zetten" getuigde van weinig kennis, bleek toen ik onderstaand werkje van Janny zag, de blaadjes moeten omlaag buigen, en niet met de puntjes omhoog jubelen.
 Diana pakte de lichtbak uit die ze in een quiltje had gewikkeld, en ze wilde deze toen snel opbergen, maar hoho, dat gaat zomaar niet, showen! Doet-er niet toe dat het een oudje is....

Een quiltje voor haar kleindochtertje, helemaal zelf ontworpen, de paperpieced patronen komen ergens vandaan... ik denk dat ik dat boek met die dieren (iets met Ark of Noah?) beneden in de kast heb staan, maar ben te lui om het te pakken...Maaike Bakker? Of die Australische? Oké, ik kan het nu niet meer uitstaan dat ik het niet weet, ik ga even naar beneden om te zoeken, ben zo terug.

5 minuten later: Zipje lag op de stoel en vroeg aandacht, Zopje liep langs en wilde eten, de vaatwasser was ik vergeten aan te zetten, en er kon nog wat bij, en toen ik in de kast aan het zoeken was, moest ik toch opeens heel nodig plassen (op de wc gedaan, toch wel), en daarna wilde Zipje naar buiten, maar wel langs de voordeur, want achter ligt het bos, en voor ligt de peuterspeelzaal, waar hij graag langs het hek loopt als de kindjes spelen. Maar het is bijna middernacht, de kindjes slapen, en Zipje slofte naar het midden van de weg, om zich uitgerekend daar te gaan zitten wassen, met zijn pootjes op kwart voor twaalf.

We dwalen af, het boek heet A Quilter's Ark, van Margaret-Rolfe, ha, Australisch, mijn geheugen laat me niet in de steek.


Waar was ik gebleven, hoe kwamen we hier op? Het babyquiltje, juist ja, de bee, waar het gezellig en warm was, en er weer een stukje aan Frederike vast zat vlak voor vertrek
en de weg naar huis in de met vlagen potdichte mist, maar ook gezellig.

Zijn jullie er nog? Heel goed, want dan heb ik twee pakketjes stof te verloten onder mijn lezers, kijk maar eens wat mooi, je mag hoeft niet te kiezen, roep (reageer) maar:

even de onderste boven leggen dat je die ook kan bewonderen:
 
was het niet slimmer geweest om een foto te maken van de 2 pakketjes naast elkaar? Jawel, maar dit staat zo mooi, zo gestapelt. Deze 12 lapjes zijn door mijn moeder geverfd, haast te mooi om het mes in te zetten, maar zelfs zo klein (nou ja, 10x 25 cm), zijn het nog juweeltjes. Hier kan je ze groter bekijken. Zegt het voort op je eigen blog, zou ik zeggen. 

Zondag maak ik de gelukkige winnaar bekend.

28 opmerkingen:

Yvonne aka sommeke zei

Bofkont Angela, grappige stof!
Verloting? Zo maar? 'k Doe mee!

GRANNY'S HOUSE zei

Dat is leuk een leuk panel, die wil iedereen wel krijgen :-)
Mooie applicaties en geverfde stofjes.

Groetjes
Ines

Wilma Kuin zei

Dat is een leuk patroon!! Nog nooit eerder gezien,...<

De verloting mag je aan mijn neus voorbij laten gaan,... Te veel stoffen in huis,..

janneke zei

Mijn dag wordt altijd zonnig als ik je blog lees! Maar met zulke mooie stofjes.... schijnt de zon nog veel langer.

Unknown zei

Ik lees altijd met veel plezier je blogjes.Laat mij maar meedoen aan de verloting

Unknown zei


altijd gezellig je blog. Heel herkenbaar ook.Ik doe graag mee aan je verloting.

Anoniem zei

Ooooo ja, dat is echt treffend voor quilters. Wat een leuk patroon zeg. Je hebt weer een heel huiselijk avontuur meegemaakt. Gelukkig zijn je vingers nog heel, want niet kunnen quilten is natuurlijk knudde.
Fijne dag en groetjes,
Renske

Dineke zei

Iedere keer dat ik lees over je vingers krijg ik zo'n vreselijk wee gevoel in mijn buik. Gelukkig is het nog goed afgelopen. Vreselijk mooie lapjes en ik doe graag mee aan de verloting

AnitaS zei

Gelukkig dat je vingers verder nog heel zijn. Prachtige lapjes zijn het. Graag doe ik mee.

Unknown zei

Wat een gezellige kleuren,daar wordt ik heel vrolijk en blij van.Vooral met het trieste weer.
Gaat het weer een beetje met je vingers,want die heb je hatd nodig met quilten.
Mag ik meedoen met je verlotting dat zou ik super vinden.

jolie zei

Leuk om al die verhalen en foto,s te zien. Gelukkig is het met je vingers goed afgelopen... je moet er toch niet aan denken dat....
De lapjes van je moeder zijn schitterend.. heb zelf ooit eens een lapje gekregen. En stel nu dat.... dan heb ik geen voorkeur :-)

Had problemen om een reactie te plaatsen op je andere bog.... traaggggg

Erika zei

Schitterende lapjes, ik doe graag mee met je verloting.

Ineke zei

Ik kan je droge humor wel waarderen en de lapjes ook.

Annerieke zei

Dat was wel schrikken, zo'n dreun op je vingers die niet gemist kunnen worden.

Prachtige lapjes, vooral die bovenop liggen in de 1ste foto ;)

Groetjes

Gert zei

Wat een gezellige posting heb je er weer van gemaakt, leuk hoor. En een gezellige giveaway laat ik natuurlijk niet schieten, dus stop mijn naam er maar bij in de hoge hoed!

Unknown zei

%&#@! blogger doet moeilijk. ik wilde alleen maar meeloten en zeggen dat mijn naaimachine al klaar staat.

Dorine zei

Nog een keertje proberen.
Wat een gezellig verhaaltje heb je weer
En je vingers Gruwelijk,,!
Ik wil graag meeloten
Groetjes Dorine

A3jana zei

Wat een verhaal weer! AU,je vingers! Denk er om, je hebt er maar 10, hoor ;-))
Die quiltdames op stof, wat een leuk patroon. Voor die verloting doe ik graag mee, jouw Moeder maakt zulke mooie gekleurde lapjes, daar kun je alleen maar van gaan kwijlen, lapje ligt al klaar (om de druppels op te vangen!)
Fijne kerstdagen!

sylvia zei

kon ik toch helemaal je blog niet meer vinden: maar gelukkig, uiteindelijk toch nog!!
Ben lang niet geweest, dus heb heel veel gelezen: dat is bij jou altijd wel prima voor elkaar: woeste, smakelijk en zere (AU) vingers-verhalen!!!
En wat een leuk lappie, kun je vast wel wat mee!!
groetjes, Sylvia

Terray zei

Een blog schrijven kan je wel....ademloos zitten lezen, ik vraag me af hoe jij je verhaal schrijft, misschien op een hele andere manier dan dat ik lees hahaha. Maarre wat leuk je give away...Zulke prachtige zelfgeverfde stofjes van je moeder. Daar wil ik wel een gokje voor wagen.

Groetjes Tertia

Klaske zei

Knap van je moeder om ze zo mooi fel te verven, het lukt mij niet goed om ze zo fel te krijgen.
Ennuuh, doe je voorzichtig met je vingers? Het quilt zo moeilijk met pijnlijke vingers...Fijne avond

Mieke E. zei

Ik lees altijd met een grote smile op mijn gezicht je blogjes, normaal op de andere blog, maar die werkt weer eens niet vandaag blijkbaar... :-)

Ik had je stofjes al zien langskomen op Facebook, en zie nu dat je ze verloot! Natuurlijk wil ik meedoen om zo'n pakketje te winnen. Ze zijn heel mooi!

Verzorg je vingers nog! En nog bedankt voor de verloting! Hopelijk ben ik eens bij e winnaars...

Groetjes nog!

Elly (creatieveling Elly) zei

Wat een gezellige bee weer. Tja en natuurlijk wil ik mee doen met de verloting van deze zelfgekeurde lapjes van Truus. Met de bingo wilt het niet erg vlotten, misschien hiermee wel

Anoniem zei

al surfend kom ik bij je terecht.
gezellig om te lezen en schitterende lapjes. Ik doe graag mee aan de verloting.
Bernadette.textiel@gmail.com
hartelijke groeten
Bernadette

heleen zei

Het is altijd leuk je stukjes te lezen. Wat een mooie dingen maak je toch. Ik doe graag mee met je verloting. Leuk dat je dat een keer doet. Een heel fijn 2013!

Chris zei

Dag beeeezige bij! Gelukkig dat je vingers er nog aan zitten. Je moet er toch niet aan denken! Wat een verschrikkelijke leuke lap is dat, die 1e. Humor. Maar ook de door je moeder geverfde lapjes zijn prachtig. Hou dik van, dus ............. ik doe ook mee hoor! Dagdag.

mieke zei

Oooohhh Shirley, vingersssssssss ! 1 zere vinger is al lastig, maar als het er meer zijn pppfff.

Ja, de lapjes van je moeder zijn mooi. Heel leuk dat je daar een winkeltje mee begint.
Aan de loterij wil ik wel meedoen.

Toen ik die groene kastdeuren zag, kreeg ik ineens een idee om daar iets van antislip of molton o.i.d. tegenaan te plakken. Dan heb je een ' oefenmuur ' .

Fijne Feestdagen, grtjs Mieke

Anoniem zei

Gezellig om je blogs te lezen.
De kleuren van de lapjes spreken me enorm aan. Mag ik meedoen met de give-away?

Carla d'H.