woensdag 21 september 2011

Weer niet gelukt

Om vandaag wat quilterigs te doen, potjandriedubbeltjesnogeensaantoezeg!
En dat kwam niet omdat ik me niet lekker voelde, aux contraire, ik voelde me kiplekker, miraculeuze genezing?
Ik had de lapjes gevonden, na lang zoeken zag ik ze boven in een tas op mijn naaikamer liggen, hoera! Keurig in een zakje, waarom kan ik op dat punt wel netjes werken, maar ben ik aan de andere kant een vreselijke sloddervos? de restjes van de bow-tie top,en het viel me een beetje tegen, ik had gehoopt op bredere restanten dan de 2,5x 6 inch stukjes,
waarvan helaas nog een stuk van de 2,5 inch afgaat vanwege de zelfkant.Dat kan echt niet gebruikt worden (krimpt harder in de was dan de rest van de stof), dus ik denk dat ik strookjes op 2 inch breedte snijd, en aan een zijde 3 inch brede lichte stroken tegenaan stik, dus kettingnaaien, en daarna alles weer in kleine stukjes snijden. Ik maak dan een rand net als bij mijn kippenquilt. misschien wel dat de gekleurde stukjes vierkantjes worden, want ik denk niet dat ik anders toe kom, helemaal rondom.
Hij hangt wel mooi he, al jaren een genot om naar te kijken.
Vanmiddag lekker in de tuin gewerkt, ik wilde de boom -waar de vogeltjes en eekhoorntjes hun eten krijgen in de winter- wat kortwieken, zodat ik beter zicht had op die hongerlappen, en haalde de elektrische heggeschaar van stal. Ooh wat voelt dat goed, hoog op een trap boven je hoofd rakketakketak doen, blaadjes happen en lamme armen krijgen. Maar het resultaat was er wel naar, heerlijk, ik moest alleen nog de onderkant een beetje trimmen met de snoeischaar, en daarbij goed op de sfeerverlichting letten, dat ik niet in het elektra-kabeltje knipte. En hup, wat doet Shirley, die knipt het kabeltje dus wel door.
Verdikkemenogeensaantoezeg, dat was de bedoeling niet.
Nou ja, gedane zaken nemen geen keer, en na meer van zulks wijsheden verder had ik alle takken opgeruimd en de verlichting uit de boom gehaald, Zipje lekker met een restje snoer met lampjes spelend, terwijl ik uit de garage een andere snoer kerstverlichting ging halen. Helaas vond ik alleen maar wit licht, met allerlei variaties op het geknipper, en heb dat in de boom gehangen. Het kabeltje wilde ik nu niet meer via het raampje het tuinhuisje in laten gaan om stroom te krijgen, maar via een geboord gaatje boven het raam, dat leek me wel een strak plan.

Tuurlijk moest het gaatje wel zo hoog mogelijk, tegen vocht en tocht, en op een krukje staand weer boven mijn hoofd werkend vroeg ik me af, waarom ik weer zo nodig moeilijk moest doen.  Het huisje is opgebouwd uit rustieke 4 cm dikke planken, en na iets van 5 minuten boren met de dikste boor die we in huis hadden, zat ik er door. Hèhè. Het snoertje met schroefdopje paste er natuurlijk niet door, en ik wilde met de gatenboorset een groter gat boren, maar dit setje was van waaibomenhout-kwaliteit, goed  genoeg voor een dun kastwandje, maar niet voor deze planken, en ik kreeg er met moeite slechts een paar mm diepe groef in de plank, voordat-ie ging roken.
Weer de garage in, en gewapend met hamer en beitel sloeg ik een kwartier lang mijn spieren lam en het gat groter, tot ik dacht dat het groot genoeg was. Weer proberen, het ging net niet, en daarna ben ik met een ronde vijl aan de slag gegaan, ik leek wel de gebroeders Bever! Maar een half uur na aanvang van deze klus had ik het snoertje erdoor gekregen, rommel opgeruimd, en brandde de kerstsfeerverlichting in de boom. Morgen ga ik er het snoer van de buitenverlichting van het huisje ook doorheen wurmen, zodat het raam eindelijk dicht kan.

De middag was nog jong, de lucht nog droog, en dus heb ik daarna nog alle zwarte bamboe in de tuin uitgedund, (elk normaal denkend quiltmens had gedacht: en nu even spelen met mijn lapjes!) en alle stelen die mochten blijven staan, vanaf een 1½ meter van de grond af van zijtakjes en blad ontdaan, zo mooi, je ziet dan de zwarte stokken zo goed. Handen vies van het werk racete ik naar fitness (zwaaizwaai naar Suzanne die naar de kapper fietste om zich te laten kortwieken) om me vrijwillig te laten afbeulen door Terry, en wist ik daarna man en dochter ( met d'r haar nu tot op de schouders) te verbazen met het eten; dat sperziebonen zo lekker konden smaken, dat wisten ze niet (gewoon kruidenzout in het kookwater gestrooid, en na afgieten een klontje boter erdoorheen geschud). Heerlijk bij de kruimelige aardappels en boerengehaktstaaf (C1000 heeft de lekkerste), waarvan nog een beetje afgebluste jus vanaf kwam ook, en in slechts 25 minuten klaar! (hint voor zoon, die wel graag, maar niet lang in de keuken wilt staan). Jeuj.

11 opmerkingen:

AnitaS zei

Je kippenquilt is echt heel mooi. Ik heb van je tuinverhaal genoten. Hier snijden we regelmatig het snoer van de snoeischaar door.

miranda zei

Het leven van jou als quiltser gaat duidelijk ook niet altijd zoals zoals het mijne! In mijn gedachten ben ik al vele naden verder dan in de realiteit....en die kippenquilt, I love it!

Erica zei

Tsjongejonge Shirley, wat ben je weel druk bezig geweest! Ik ben van 't lezen al goed moe geworden en mag van mezelf nu lekker lapjes gaan aaien......

Sabine zei

Mooie kippen zeg!
Enne gelukkig stond je niet voor niets in Helmond, hoewel je natuurlijk wel van harte welkom bent ;-)
Even een reminder op mijn blog gezet ;-)

Ineke zei

Het lijkt wel of ik daar stond. Wij hebben ook zo,n boom waar s'winters de hele vogel-en eekhoornwereld aan hangt. Enne...snoer doorsnijden...vaste prik, hoort erbij.

Anita A zei

Hoi Shirley, jouw manier van schrijven maakt dat ik je in gedachten zag staan te worstelen met alle apparaten om het gat in de schuur te krijgen, rood hoofd, beetje mopperen, maar het is je gelukt!!

Inge zei

Vol bewondering kijk ik naar je kippenquilt. Wow, wat istie mooi en ja, hij hangt ook mooi!
Hé, boerengehaktstaaf van de C1000???? Ik kom al 100 jaar bij de C1000 en heb dat nog NOOIT gekocht, wist niet eens dat het bestond, maar morgen ga ik er twee halen samen met sperziebonen, het water loopt me hier weer in de mond. Waarom niet vandaag? Omdat ik vanmorgen al boodschappen heb gedaan en er vandaag bami op het menu staat.

Groetjes,
Inge

Annelies zei

Oei, het duurde even, maar ik heb je weer gevonden !

Dineke zei

Die kippenquilt blijft toch een prachtige. Ooit wil ik ook nog iets met kippen. Fouchienus de kippenbooer blijft maar hints geven LOL

Erna Peekel zei

Prachtige kippenquilt.Groetjes, Erna

Anoniem zei

Wat is de kippenquilt mooi zeg. Voor de rest heb je het wel erg druk gehad.