dinsdag 13 december 2011

En klaar is de quilt

Alleen niet de quilt die ik gisteren liet zien, hehe, ik  ben snel, maar niet zo snel. Nee, het betreft deze keer een flanellen quilt door mijn moeder gemaakt, en ik had beloofd hem door te quilten. Het was wel moeilijk hoor, de keuze tussen ramen lappen (vorige week nog laten doen, maar niks meer van te zien),
  of quilten, uuh, even denken.....vest uitgetrokken, muziekje opgezet, en aan de slag.
Ik had hem al vanmorgen boven op ons bed al gesandwiched, want latten halen ging lastig met Miranda op quiltles in Belgie, dus met spuitlijm aan de slag. Na een kwartier was ik klaar, mijn neusgaten zaten dichtgeplakt, vreselijk spul is dat toch, maar het fijne is dat het wel snel gaat! Ik gebruikte de 353 van Aurifill, speciaal dus voor quilts en borduurwerk, zo staat op de bus in het Engels. Plakt heel goed, dus spaarzaam opgespoten van een halve meter hoogte. Ik doe het op  dezelfde manier als Merel hier laat zien.
(stuur even manlief de kamer uit voordat je het filmpje aanzet, anders kwijlt hij je schouder zo onder)
Voordat ik aan de slag ga, leg ik de quilt als een vogelnestje rond de naald, en ik begin meestal in het midden, zodat ik de ergste bulk heb gehad voordat ik op mijn tandvlees begin te lopen. Ik rol dus niks op, maar duw het onder de naald door in het gat. Een rol vind ik te stug. Ik gebruik geen quilttafel, gewoon het korte aanschuifgeval wat er op zit als je de naaimachine koopt, en soms zelfs die niet, ja ik weet het, compleet gestoord.
Naast me lag een tekening van hoe ik ongeveer wilde dat het er uit moest zien; als je het op papier kunt tekenen zonder dat de pen van het papier af komt, dan kan je het ook met de machine. De tekening naast me was gewoon voor als ik even het padje kwijt was :-)
Wat een gek stemmetje, en ik mompel nogal :-) Ik begon om 2 uur met een prachtig garen van Madeira, en die brak al na 3 steken, en toen sloeg hij steken over, en brak de naald, en dit alles nog binnen 2 krullen, echt balen, want deze garen kleurde er perfect bij! Dus andere naald (gewoon een universeel 80) en weer op zoek naar mooi garen en gevonden in een kastje, hoera; King Tut boven en onder, en toen geen centje pijn meer! Wel moest ik halverwege de naald schoonmaken met Stikkerfoetsie :-) (gewoon wasbenzine oid), omdat de naald plakte, en ook het voetje zat steeds vol plakkerig pluis. Na 10 minuten wilde het voetje geen steken meer tellen, en toen ben ik zonder BRS verder gegaan, net zo makkelijk.
Ik denk doordat flanel een grovere weving is, de lijm makkelijker aan de buitenkant komt, ik zou het anders ook niet weten. Maar ik weet wel dat lijm voor brekend draad of overslaan van steken kan zorgen, het geeft meer weerstand, logisch.
Om half 5 was het quiltwerk gedaan, en kon ik beginnen met de randen recht te snijden en de biaisband snijden en stikken. Tuurlijk heb ik wel pauzes genomen, heb zelfs een oh-denneboom gehaald bij een boer vlakbij, maar toch zat ik om half 6 al met een hittepit in mijn nek, oei, de spieren aldaar protesteerden even flink, maar na een half uurtje opwarmen was al het leed geleden.  8 Meter band gemaakt, en nog voor het eten op de quilt gezet, en na het eten omgezoomd, ook met de naaimachine.Ik stik het op de voorkant vast, sla om naar de achterkant, speld af en stik dan weer aan de voorkant precies tegen de binding aan, en dan pakt-ie de achterkant mee. Ziet er aan de achterkant misschien niet altijd even netjes uit, maar het eindresultaat is aan de voorkant gewoon heel mooi.
Het quilten doe ik op de Bernina, en het rechtstikken op de Pfaff, vanwege de fijne boventransport. ja, oke, Bernina heeft ook boventransport, maar dat is breed en loopt links en rechts van de naald, en bij Pfaff zit het vlak achter de naald.
De quilt zit in de wasmachine as we speak, en hij gaat ook zo nog in de droger, ooeh spannend! Flanel krimpt nog erger dan pielekes die het heel koud krijgen. Ja, denk maar even na hoor, ik heb geen haast.
Kijk ondertussen maar hier naar de andere filmpjes die ik heb gemaakt, niks hoogdravend hoor.  Volgende keer moet ik wel wat duidelijker praten, maar ja, de digi stond achter me op statief. Och, zou ik nog vergeten de hele quilt te laten zien!
Mooi he, die stofjes, ze komen van de Parel (jaren geleden gekocht) en ze zijn zo zacht! Achterkant is een groene flanel. De foto is vanaf de 1e verdieping gemaakt, ik hangend over de balustrade, de quilt lag even in de hal. De tegels zijn 40x 40 cm, voor wie weten wil hoe groot de quilt is. Een heerlijk formaat om erbij te trekken op bed.
En kijk eens wat er bij Evelien op bed lag..
ooh Zipje!

18 opmerkingen:

Miranda zei

Getsie wat was dat balen dat ik er niet was! Inmiddels ben ik thuis hoor en als je wilt kom ik de latten wel even brengen...maar ook ben je welkom mocht je ze zelf willen halen meiske!En Trusskes quiltje is een plaatje zo met die zachte lapjes...

Johanna Zweden zei

wat jammer dat het zo met horten en stoten ging, ja dat is zeker balen, maar zo te zien, ziet het er wel schitterend uit
Wat ligt poes er lekker bij
Fijne dag groetjes Joke

Ans zei

Wat goed van je, dat quilten op de naaimachine. Een paar weken heb ik daar een workshop van gevolgd, maar durf nog steeds niet een quilt onder de machien te leggen. Groetjes, Ans

Henny zei

Mijn eerste reactie was: Gadver, het zal toch niet waar zijn? Gelukkig las ik toen dat je de quilt voor je moeder af had.
Je hebt de goede keuze gemaakt, die ramen kun je beter vlak voor de kerst doen, schitteren de kaarsjes zo mooi zei mijn hulp altijd.
Vandaag de volgende?

Aart zei

Dat gaat je goed af op de naaimachine, de spuitlijm van de action is ook goed en veel goedkoper, ruikt alleen iets meer.
http://quiltaart.blogspot.com

sylvia zei

Mooie tutorial, en je hebt een leuke vertelstem.......;)
ik vind het nog steeds moeilijk om machinaal te quilten, ik heb geen Bernina, maar een Husqvarna quiltexpression!!
Moet het toch ook goed mee kunnen: misschien ben ik gewoon te schij****
groetjes, Sylvia

AnitaS zei

Wat heb je dit in een noodtempo gedaan. Zo lang houd ik dat meestal niet vol. Maar het esultaat is prachtig.

Terray zei

Ik heb vol bewondering naar je filmpje gekeken....wat ziet dat er gemakkelijk uit, quilten met de machine, maar tegelijkertijd heel erg moeilijk en "eng" voornamelijk....
De quilt vind ik super mooi geworden en dankt voor de info en inspiratie :-)

Groetjes
Tertia

Hermie zei

Heerlijk het quilten op de naaimachine.Jij quilt sneller dan de BSR bij kan houden,daarom slaat hij steekjes over. Ik gebruik altijd de spray van de action, is goedkoop en je hebt geen lijmresten aan je naald,wat je met de andere lijm wel hebt. Ik doe bij grote quilts wel handschoentjes aan met doorquilten, anders protesteert mijn nek heel snel.
De quilt is heel erg mooi geworden,mag je moeder(en jij ook) trots op zijn hoor.

Dineke zei

Super gequilt Shirley. Denk trouwens dat ik dat patroon ook ga proberen voor de fruitquilt

Anoniem zei

Je kan zien dat je dat vaker doet. Ik zou de weg kwijtraken met het patroon. Mooi uitgelegd en duidelijk filmpje. De quilt ziet er ook mooi uit. Wat is een BSR? Is dat de bovenspanningdoorvoer (hoe je dat ook noemt)?

Miss Steekjes zei

Heel mooi allemaal hoor maar hoe zit dat dan met die krimpende pielekes? ;-)

Mascha zei

Bedankt voor de filmpjes. Leuk om je stem eens te horen.
Mooie quilt!
Groetjes Mascha

Yvonne zei

Leuk hoor! Heel knap gedaan, ik zou het je niet na kunnen doen!

inge zei

prachtige quilt van Truus en leuk gequilt van jou!

mieke zei

Bedankt voor de filmpjes, leuk om te zien.
En het is gewoon jouw gewone stem !
Het voetje rust niet op de stof !?!? anders kun je niet goed sturen denk ik.( Ik heb onlangs een meandervoetje gekocht, dat zweeft boven de stof)
Hoe stel je de rest in, spanning, steekgrootte, drukvoet ?
grtjs Mieke

carina zei

Dank je via via op je site gekomen. Verhaal was helemaal niet gek hoor. Ik haat het doorrijgen dus ga die lijm maar erns kopen en wat s dat voot lijm bij de action dan? Hmmm even verder ondrzoeken. En door stikken op de machine gaat ook altijd zo lastig .... Stof bij elkaar bulten ..... Nou ja ik ga je maar eens volgen groet carina

Anoniem zei

Ooooh, weer een goeie samenwerking tussen moeder en dochter met schitterend resultaat! Complimenten meisjes!